Wednesday, July 20, 2011


AAARGGGHHH....Ggeli geleman la tekak cf bila baca benda ni..haisy...nasib cf jarang beli sosej..tapi takut la gak termakan...zaman sekarang ni nak makan pape sume kena hati-hati..berlambak dah benda shubhah kat luar sana...

Pemilihan makanan memang perlu dilakukan dengan teliti dalam zaman sekarang ni.Kadang-kadang logo halal tak membantu umat islam dalam memilih makanan yang halal.Ada yang diragui status halalnya.Kita pun dah selalu baca berkenaan dengan logo halal palsu kan.

Berhati-hati dan bersikap lebih telitilah dalam memilih makanan yang kita makan dan ahli keluarga kita.Memakan makanan yang shubhah atau haram akan memberi kesan kepada jiwa dan hati kita atau anak-anak.Tu yang kadang-kadang ada orang rasa dah betul didik anak, tapi kenapa masih degil dan melawan kata?perhatikanlah dan jagalah makanan anak-anak supaya jiwanya tidak keras dan bersih.

Renung-renungkan dan selamat beramal.:):)
Categories:


Blogger separuh masa | travel | food review | Lifestyle | Love Art | Photography. Contact me dilamin82@gmail.com

14 comments:

Niena Pengembara Ilahi said...

yerkkk!

Cik Eka said...

kak fad..ustaz eka penah cakap..makan makanan yang halal sebab makanan akan jadi darah daging kita...dan antara sebab doa kita tidak dimakbul Allah SWT adalah kerana makan dari sumber yang tidak halal..

eka kalau bab makan ni memang takut..sebab tu kalau nak masuk kedai makan ke restoran mahal2 ke takut...tak tau punca halal ke tidak..

Fad said...

niena :huhu..tau xpe..

Fad said...

eka :btl tu eka..salah satu kesan kalau mkn benda haram..btl la..xyah gi restoran mahal..duit pun jimat..ehehehe

Diana @ bilakukatacinta said...

cf: sedihnya..kalau tak boleh nak bergantung pg logo halal..mcmalah kite nt ye? mau termasuk bnda2 yg haram..syubhah tu jgn cakaplah..bnyak betul skang ni

Fad said...

diana : btl..apa kata diana gi semak kat web jakim..:):)

aimie amalina said...

hohohoh..skrg ni ade tanda HALAL pon kene ragukan lagi...aih..sng2 jek boh HALAL..ish3...

Fad said...

aimie : tau xpe..ala..mende tu kan ley cetak gitu je..kerajaan kena wat satu kedai jakim la..

Alya Esprézzo said...

hahahaha..alya letak kak fadd kat bloglistt, haihh ade jugakk cite pasal sosej nie..adoii gelii laaa igtkan dah takde daa cite pasal babi..

fa said...

kwn fa dkt singapore ckp mmg byk logo2 halal pada daging babi yg ada dkt negara tu~
erm.. makin menjd2..

Fad said...

alya :terima kasih yang tak terhingga..terima kasih daun keladi.hehe..hasiy..ni paper smlm la alya..akk br pasan arini..haha

Fad said...

fa :la..camtu ke..bahaya ni..tp yang pasti kaler dia blh kenal kan.

Cik Eka said...

masak kat ghumah ler kalo gitu kak..hehehe

Fad said...

haha...kena ada mesin wat sosej la..pinjam eka punya blh?haha