Friday, August 19, 2011

Assalamualaikum...

Alhamdulillah arini tiba lagi Jumaat yang dinanti-nantikan...
Seronok esok nak cuti....heeee

Alhamdulillah juga sebab soalan cf semalam.kalau yang belum baca klik sini..ada yang jawab betul dan ada yang kurang tepat...

Tapi takpe...cf bukan nak korang berlawan sape yang lagi tepat bagi jawapan...tapi nak berbincang tentang tajuk wudhuk kat atas...

Jawapan :

Tidaklah terbatal wudhuk kita jika badan atau pakaian terkena najis..tak kira najis berat atau ringan...

Kalau badan atau pakaian terkena najis, basuhkan sahaja najis tersebut dari badan atau pakaian sehingga bersih...hanya perkara-perkara berikut yang boleh membatalkan wudhuk ( Mazhab Syafie ) :

1) Keluar sesuatu dari dua jalan iaitu qubul atau dubur.

2) Hilang akal kerana mabuk atau gila sama ada sementara atau kekal.

3) Bersentuh kulit lelaki dan perempuan yang bukan mahram.

4) Tidur yang tidak tetap punggung (berubah kedudukan).

5) Menyentuh kemaluan atau pintu dubur manusia tanpa berlapik.

6) Murtad

Kalau yang kurang faham sebelum, harap dengan entry ni boleh membantu anda semua.Terima kasih..Tata..:)

Klik bawah untuk share.Terima kasih.




Categories:


Blogger separuh masa | travel | food review | Lifestyle | Love Art | Photography. Contact me dilamin82@gmail.com

12 comments:

ArulchelseA said...

alamak salah jwpn smlam..tk pe..dapat blajar..tq

Anum said...

ilmu yang bagus sis

Niena Pengembara Ilahi said...

betul2... kalo akak nk tau, masa nina kecik dlu kan, kakak ckp korek idung batal wudhuk hehe

azu said...

nice info..ingatkan kencing budak aijaz boleh batalkan wuduk..rupanya tidak..tq2! jom baca entry baru azu!tq..
http://azumie.blogspot.com/2011/08/putih-telur-yang-menakjubkan.html

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

tq info...salam eknal folow blog ni sebagai info harian...meh la singgah

Amni said...

betul...=) tapi org selalu confuse kan...=)

Adam Idris said...

okay thanx for info,
time tidur tu kena beringat ye, kehkeh

cik najihah said...

heee teringat balik zaman dulu blaja bende ni

yayath said...

thanks for the info cikfu fad:)hehe

btw..yath ada tag cikgu fad untuk 1 ga~~
http://qasehhumayrayathafiz.blogspot.com/2011/08/give-away-duit-syilling-malaysia-siri.html

Santri T.P.I.N.I said...

yey...btul!

EYFAalias said...

Oh, eyfa ingat najis ringan aje tak batal. rupanya najis berat pn xbatal. thanks for info cikgu :P

Fad said...

salam dan hai..terima kasih sbb komen sini...dah berkunjung ke blog anda semua..:)